[Avodah] Hakhana From Shabbat to Seder

Aryeh Frimer Aryeh.Frimer at biu.ac.il
Tue Mar 23 10:48:22 PDT 2021


There has been a bit of discussion on Avodah regarding Hakhana From Shabbat to Seder. After all,  Hakhanot for a Devar Mitzva or often permitted on Shabbat.
I turned to Rabbi Eli Gersten who wrtites the OU's Halacha Yomis Column this very question and I forward his answer with his permission.

Question:
Regarding: Halacha Yomis - Prepping The Seder Plate
Since Hakhanot for a Devar Mitzva or often permitted on Shabbat, why can't Hakhanot for the Seder be done on Shabbat?
Yiyasher Kochacha for your informative and lucid articles
Chak Kasher, Bari ve-Sameach
Aryeh

Answer:
Yes, and No.
See below what the Chayei Adam [Hilkhot Shabbat U-Moadim, sec. 153:6] writes about being maichen on Shabbos or Yomtov for a davar Mitzvah.
There are many rules. Only for a dvar mitzvah, and even then only partial hachana, and done with a shinuy, and not close to end of Shabbos, so it is not obvious...

חיי אדם חלק ב-ג (הלכות שבת ומועדים) כלל קנג סעיף ו
בשמיני סמוך לחשיכה אם אי אפשר לו או שיהיה לו טרחא הרבה לפנות הכלים מן הסוכה בלילה, מותר לפנות ביום להביאם לביתו, ובלבד שלא יסדרם עד הלילה, דאם יסדרם ביום, הוי כמכין מיום טוב לחבירו. ולכן אם השלחן הוא של פרקים, לא יניח הטבלא על הרגלים, דכשגומר איזה דבר, הוי הכנה. אבל ההבאה לביתו, לא הוי הכנה (ונראה לי דכן מוכח ע"כ שהרי בסי' תי"ו סעיף ב' מבואר להדיא דמותר להוליך העירוב לצורך יום ב' והוא גמרא ערוכה בעירובין ל"ח דדוקא אם אמר זה יהא עירוב הוי הכנה אבל ההולכה לא הוי הכנה וכן פירש"י להדיא ביצה דף מ' ע"א במשנה מי שזימן כו' בד"ה לא יוליכו כו' מנות מידם לביתם לסעודת הלילה עכ"ל), אלא על כרחך דדוקא היכא שגומר איזה ענין, מקרי הכנה. וכן מוכח ממהרי"ל שהביא המ"א סס"י תרס"ז דמותר להביא השלחנות לבית, רק להעריכם אסור. וכתב עוד בשמו דאסור לחפש הספר תורה מיום טוב לשבת, אלא על כרחך כמו שחלקתי. ואפשר שזה כוונת המ"א שם שכתב עי' סימן תי"ו ס"ב. ולפי זה מש"כ המ"א שם וכ"כ הלבוש בסימן תפ"ח דאסור להביא יין מיום טוב לחבירו, צריך עיון דמאי שנא מהולכת עירוב. וצריך לומר דכונתם בסמוך לחשיכה, דמוכח מילתא דאינו לצורך היום. ולכן נראה לי דבשעת הדחק שלא ימצא בלילה בקל, מותר להביא יין וכן מים מיום טוב לחבירו, דכל זה לא מקרי הכנה, רק שצריך להביאו בעוד יום גדול, דלא מוכח מילתא, דאפשר דצריך עדיין לצורך היום. וגם לא יביא כדרך שנושא בחול, רק ישנה. ומכל מקום לצורך חול, אין לנו ראיה להתיר, דיש לומר דדוקא לצורך מצוה, מותר. ולכן אין מציעין מטות משבת לחול.


Rabbi Eli Gersten

Rabbinic Coordinator

212-613-8222-phone

Gerstene at ou.org<mailto:Gerstene at ou.org>

Dr. Aryeh A. Frimer
Chemistry Dept., Bar-Ilan University
Ramat Gan 5290002, ISRAEL
E-mail (office): Aryeh.Frimer at biu.ac.il

-------------- next part --------------
An HTML attachment was scrubbed...
URL: <http://lists.aishdas.org/pipermail/avodah-aishdas.org/attachments/20210323/018b5983/attachment-0002.htm>


More information about the Avodah mailing list