[Avodah] Women making tzitzis

Daniel Eidensohn yadmoshe at 012.net.il
Mon Jul 21 07:24:57 PDT 2008

Micha Berger wrote:

> Well, in case anyone was wondering what was done in the Old Country,
> <http://www.tachna.com/jlp/75.htm> is a picture of an older woman in
> Poland 1938 spinning thread into string. The caption testifies it was
> for tzitzis

Not sure what your issue was

Shulchan Aruch permits women to make tzitzis

    שולחן ערוך אורח חיים סימן יד

סעיף א
ציצית שעשאן א"י פסול, דכתיב: דבר אל בני ישראל (במדבר טו, לח) לאפוקי
א"י,  והאשה כשרה לעשותן. הגה: ויש מחמירים להצריך אנשים שיעשו אותן, וטוב
לעשות כן לכתחלה. (מרדכי ה"ק והגהות מיימון מהלכות ציצית ותוס' דף מ"ב).
There are views that are machmir
However the Mishna Berura states that the chumra is only for inserting
and tying but not spinning the threads

משנה ברורה סימן יד ס"ק ג

(ג) שיעשו אותן - דוקא התליה בהבגד אבל הטוייה והשזירה מותר ע"י נשים:
משנה ברורה סימן יד ס"ק ה

(ה) לכתחלה - אבל בדיעבד מותר. ואפילו בלא עומד על גבה נאמנת לומר שהטילה
לשם ציצית:

This is also seen in Shulchan Aruch 11:1

    שולחן ערוך אורח חיים סימן יא

סעיף א
 החוטין, צריך שיהיו טווין לשמן. (הגה: ויש מחמירין אפי' לנפצן לשמן והמנהג
להקל בנפוץ) (מרדכי ואגודה סי' כ"ג), שיאמר בתחלת הטווי שהוא עושה כן לשם
ציצית, או  שיאמר לאשה: טווי לי ציצית לטלית; ואם לא היו טווין לשמן, פסולים.

ביאור הלכה סימן יא ד"ה * שיאמר לאשה

* שיאמר לאשה טווי לי וכו' - עיין במ"ב במש"כ ר"ל בתחלת הטוייה דכמו דגבי
הוא עצמו צריך האמירה בתחלת המעשה כן נמי באומר לאשה. וצריך ג"כ שתהא מחשבה
להאשה לשמה דאל"כ מאי מהני אמירת האחרים שעי"ז לא נקרא לשמה אם באמת אין
מחשבתה לשמה וכו' והך ותו לא צריך שכתב המרדכי ר"ל שאין ישראל המצוה צריך
יותר לא דיבור ולא מחשבה אבל האשה עכ"פ צריכה מחשבה בתחלתה לשמה [מביאור
מהר"מ בנעט על המרדכי]: